Arbeidsrechtelijke wijzigingen 2024

In 2024 worden enkele arbeidsrechtelijke wijzigingen doorgevoerd die van belang zijn voor werkgevers. Een kort overzicht van de belangrijkste wijzigingen en wetsvoorstellen.

Wet bescherming Klokkenluiders

  • Sinds eind 2023 moeten ook middelgrote (> 50 werknemers) werkgevers aan de Wet bescherming Klokkenluiders (‘Wbk’) voldoen. Deze wet brengt veel wijzigingen met zich mee, waaronder de strenge eisen die aan de interne meldprocedure worden gesteld, de mogelijkheid tot direct extern melden, de verruiming van het benadelingsverbod en de uitbreiding van de kring van beschermden. Doel van de wet is het verbeteren van de positie van de klokkenluider.

 

CO2-uitstoot van werknemers bijhouden bij bedrijven met > 100 werknemers

  • Per 1 juli 2024 moeten bedrijven met > 100 werknemers de CO2-uitstoot van hun werknemers bij het woon-werkverkeer en zakelijke reizen bijhouden. Werkgevers worden verplicht jaarlijks uiterlijk op 30 juni gegevens aan te leveren over het voorgaande kalenderjaar over het woon-werkverkeer en alle zakelijke ritten waarvoor de werknemer een financiële vergoeding ontvangt of een vervoermiddel ter beschikking is gesteld (te weten: het aantal kilometers, de gebruikte vervoersmiddelen en het brandstoftype). Deze regeling is een uitwerking van het Klimaatakkoord; de overheid heeft als doelstelling tot 2030 de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer met een megaton (25%) te verminderen. Tot 2025 geldt een collectief emissieplafond, maar als de totale CO2-emmissie in 2025 uitkomt boven het vastgestelde plafond, gaan verplichte normen gelden voor individuele werkgevers. Doel is dat in 2050 alles op de weg volledig zonder uitlaatgassen rijdt.

 

Aftopping en versobering 30%-regeling

  • Per 1 januari 2024 is de 30%-regeling voor expats verder versoberd en is deze gemaximeerd op de zgn. Balkenendenorm. Dit betekent dat de 30% -regeling slechts kan worden toegepast op loon tot EUR 233.000 bruto. Is het salaris hoger, dan kan over het meerdere geen belastingvrije vergoeding worden berekend.
  • De regeling heeft een maximale looptijd van vijf jaar (60 maanden) en het belastingvoordeel neemt geleidelijk af. In de eerste 20 maanden geldt een belastingvrijstelling over 30% van het belastbare loon; de daaropvolgende 20 maanden 20%; en de daaropvolgende 20 maanden 10% van het loon.Voor werknemers die al in 2023 onder de 30%-regeling vallen, geldt overgangsrecht. De afbouwregeling is niet op hen van toepassing.

 

Asielzoekers mogen langer werken

  • De Raad van State heeft besloten dat asielzoekers het hele jaar mogen werken op het moment dat hun asielvraag ten minste zes maanden in behandeling is. Tot voor kort mochten asielzoekers slecht 24 weken per jaar werken; deze 24-weken-eis verhinderde de effectieve toegang van asielzoekers tot de arbeidsmarkt.  

 

Wetsvoorstellen ((nog) niet in werking getreden)

  • Het voorstel voor de Wet werken waar je wilt is niet aangenomen door de Eerste Kamer. De wet moest regelen dat de werknemer een verzoek zou kunnen voor aanpassing van de arbeidsplaats. Dit verzoek zou op dezelfde manier moeten worden behandeld als een verzoek om aanpassing van de werktijd of arbeidsduur.
  • Wetsvoorstel Verplichtstelling vertrouwenspersoon ongewenst gedrag op de werkvloer
    Met dit voorstel wordt de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) gewijzigd en wordt beoogd werkgevers (met ≥ tien werknemers) te verplichten tot het aanstellen van een vertrouwenspersoon. De Tweede Kamer heeft het voorstel al in mei 2023 aangenomen. Het ligt nu nog bij de Eerste Kamer.
  • Voorstel Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie
    Dit voorstel heeft tot doel arbeidsdiscriminatie bij werving en selectie te voorkomen door middel van een drietal verplichtingen voor werkgevers en intermediairs.
  • Voorstel Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden
    Dit voorstel beoogt de afbakening tussen zelfstandigen en werknemers te verduidelijken en biedt ondersteuning aan werkenden met beperkte onderhandelingsmacht bij het opeisen van hun arbeidsovereenkomst.
  • Voorstel Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten
    Een nieuw wetsvoorstel, onderdeel van een breder aangekondigd pakket in april 2023, beoogt meer zekerheid te bieden (over bijvoorbeeld inkomen en rooster) aan flexibele werknemers.

 

Aangepaste bedragen per 1 januari 2024: transitievergoeding, minimumloon, AOW, etc.

  • Minimumloon:
    • In plaats van een minimummaandloon wordt een minimumuurloon ingevoerd. Het minimumloon stijgt met 3,75% tot EUR 13,27 (exclusief vakantiebijslag) per uur voor werknemers van 21 jaar en ouder.
    • Minimumloon (vanaf 21 jaar oud): bij een 36-urige werkweek EUR 1.995 per maand; bij een 38-urige werkweek EUR 2.105,83 per maand; bij een 40-urige werkweek EUR 2.216,67 per maand.
    • Maximum dagloon (ten behoeve van ZW, WW, WIA, WAZO, etc.): EUR 274,44 bruto per dag; maximum maandloon EUR 5.969 bruto.
    • Per 1 juli 2024 wordt het minimumloon opnieuw aangepast. Er komt dan waarschijnlijk een extra verhoging van 1,2% op de reguliere verhoging.
  • Maximale transitievergoeding: EUR 94.000 bruto (tenzij een jaarsalaris hoger is).
  • AOW-leeftijd: 67 jaar.
  • De onbelaste thuiswerkvergoeding wordt verhoogd van maximaal EUR 2 per dag naar maximaal EUR 2,35per dag.
  • De reiskostenvergoeding die werkgevers onbelast aan werknemers kunnen uitkeren wordt verhoogd naar EUR 0,23 per kilometer.
  • De vrijstelling waarmee werkgevers aan werknemers onbelast een OV-abonnement kunnen verstrekken, wordt verruimd.
  • De vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) wordt kleiner; de vrije ruimte over de eerste EUR 400.000 van de fiscale loonsom daalt van 3% naar 1,92%. Boven de EUR 400.000 blijft de vrije ruimte 1,18%.
  • Het STAP-budget komt te vervallen; EUR 73,5 miljoen van het resterende budget gaat naar het budget van de Stimuleringsregeling voor leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen.

 

Vragen? Neem gerust contact op met Marble: info@mllb.nl